Tussen alle drukte door, toch eindelijk de update! - Reisverslag uit Londen, Verenigd Koninkrijk van Wendy Mulder - WaarBenJij.nu Tussen alle drukte door, toch eindelijk de update! - Reisverslag uit Londen, Verenigd Koninkrijk van Wendy Mulder - WaarBenJij.nu

Tussen alle drukte door, toch eindelijk de update!

Door: Wendy

Blijf op de hoogte en volg Wendy

29 Maart 2012 | Verenigd Koninkrijk, Londen

Hier is die dan eindelijk… mijn nieuwe blog! Ik weet dat het even geduurd heeft (lees: bijna 7 weken) maar ik ben ook zo druk geweest! Slecht excuus ik weet t, maar heel regelmatig is leven in Londen net dat nummer van Herman van Veen: rennen, springen, vliegen, duiken, vallen, opstaan en weer doorgaan! And I love it! De drukte en snelheid van deze stad is wel iets wat ik heel gaaf vind, hoe raar het ook klinkt! Ik ben er nu al van overtuigd, dat zodra ik terug ben in Nederland, ik iedereen voorbij vlieg met mijn snelwandel tempo, en dat ik telkens bij de bushalte zal staan klagen omdat ik langer dan 3 minuten op een bus moet wachten!! In andere woorden, ik ben verwend hier!

Maar goed… laat ik maar even bij het begin proberen te starten en het feit waarom ik hier sowieso ben: mijn werk! Ik heb er nu al weer 7 weken stage opzitten (het gaat zoo snel!) Mijn bedrijf en mijn collega’s zijn echt heel erg leuk! Ik werd meteen gastvrij ontvangen door mijn collega’s en er hangt een goede sfeer op het kantoor. In mn vorige blog had ik ook al wat meer verteld geloof ik, maar goed.. nog voor de belangrijke dagen in mn eerste week. Nou, die waren heftig, maar ik ben zo blij dat ik er bij was! Heb zoveel nieuwe mensen gezien, gesproken en ontmoet. Ik geef toe, met mijn werk zie ik alle namen, en op die meeting heb ik erg veel gezichten gezien, maar ik denk dat ik pas in week 18 ofzo van mn stage, ga weten welk gezicht bij welke naam hoort =P.. maar die eerste week was zeker heel waardevol voor me, ik kon meteen een nieuwe plek innemen, doordat mensen al bekend werden met mij, en het dus makkelijker voor me is als er iemand bij ons het kantoor binnen komt stappen.
Ik zal het proberen uit te leggen. Ik zit dus op een Regional Office van EF tours. EF tours is maar een klein onderdeel van EF Education (moet je nagaan hoe groot het bedrijf dus is!) Er zitten (uit mn hoofd, ben niet zeker!!) 5 of 6 RO’s in Europa. Wat mijn taken vooral zijn is op tijd de info van de aankomende tours naar de tour leiders sturen en alle telefoons die zij gebruiken tijdens de tours overzien en beheren. Het klinkt een beetje vaag allemaal, maar het is wel duidelijk voor mij, haha ;-). Ik help mijn supervisors ook veel met taken, bijvoorbeeld tickets verdelen en uitdelen bij de reisleiders of afgelopen week heb ik mij ook druk gehouden met alle contracten die overal naartoe gezonden moesten worden. Alle reisleiders komen dus bij ons op het kantoor binnen. Zij hebben hun eigen gedeelte binnen het kantoor waar pc’s en andere info voor hun klaarligt waarmee zij hun tours kunnen voorbereiden. Vandaar dus fijn dat ik langzaam alle gezichten en namen bij elkaar kan gaan matchen, omdat iedereen binnen komt vallen wanneer ze willen… erg gezellig!

Zo af en toe voelt het net alsof ik op de Rome RO zit ipv in Londen hahaha! Mijn begeleidster en nog iemand anders zijn allebei Italiaans en praten dus regelmatig Italiaans met elkaar. Ook heel veel reisleiders zijn Italiaans, of spreken Italiaans op zn minst.. dus zo af en toe voelt het al Italië ipv Engeland! Geloof het of niet, ik begin zo af en toe al wat te snappen van wat ze zeggen=P Ik kwam voor Engels, en ga straks met Italiaans!!

Ik ben inmiddels al een beetje de draad kwijt van dit verhaaltje, maar goed ik zal wel gewoon verder ratelen! Mijn weken vliegen hier voorbij met een regelmatig ritme erin. Ik werk 5 dagen per week, en het weekend breng ik vooral met Marlies door, en dan vooral in de pub! Op vrijdagavonden zijn we altijd vergezeld door Bas, errug gezellig! En regelmatig is hij op zaterdag ook van de partij! Zaterdagen beginnen voor mij met uislapen en in mn nest liggen tot een uurtje of 12, naar Portobello Market met Marlies om de groente en fruit voor de week op te pikken en andere boodschapjes te doen.. verder nog een beetje rondkuieren door de buurt en ’s avonds de pub in om aan de 5 pond cocktail pitchers te hangen… love it! Zondag begint meestal hetzelfde.. in mn bed tot een uurtje of 12 om vervolgens iets te gaan doen (altijd wat anders) en aan het eind van de middag duik ik met Marlies het zwembad in (lees: 20 minuten sauna/15 minuten zwemmen/20 minuten sauna).. helemaal top dus! Soms op zondagavond weer de pub in, anders zit ik lekker op mn kamertje rustig aan te doen. Vorig weekend waren mijn ouders er, dus heb ik niet zo veel in de pub gehangen als de andere weekenden, maar de sauna op zondagmiddag blijft een standaard ritueel!=P

Doordeweeks ben ik ook regelmatig weg van huis.. ik probeer thuis te eten, maar meestal is het toch wel dat ik minstens 5 avonden in de week van huis ben en pas rond 9/half 10 op zn vroegst mn kamertje weer binnen stap. Activiteiten zijn bijvoorbeeld, drankje doen, uit eten, WIDM kijken bij Michelle, theatervoorstellingen, etc etc… Super gezellig, en heerlijk om er zo op uit te gaan in de stad! nu WIDM dan helaas afgelopen is, heb ik over het algemeen wel een avondje extra vrij, ook al is die ook weer snel opgevuld hoor!

Het is wel apart hoe snel je in opgezogen wordt in de snelheid van deze stad. Voor je het weet loop je dus even hard als al die andere Londenaren, en vaak ben je nog steeds een slome =P je loopt ook met oogkleppen op.. ik heb al regelmatig de fout gemaakt dat ik de drukte volgde naar de Tube, en dus de verkeerde kant op ging omdat ik niet gekeken had welke kant die metro op ging… haha zoo dom! Maar goed.. zo leer je wel meer plekken van de stad kennen ;-) Net als dat ik in het weekend regelmatig een willekeurige bus pak om te zien waar die heen gaat. Ik heb echt ideale verbinding vanaf mijn huis.. ik heb een rechtstreekse bus naar Victoria Station, King’s Cross, Piccadilly Circus, Shepherd’s Bush etc etc en ook meerdere bussen naar mn werk. Ook stoppen er iets van 8 nachtbussen bij mij voor! Handig aangezien de metro rond half 12/12u stopt met rijden..

Maar de drukte van Londen overvalt me af en toe ook nog wel even hoor.. het zijn de rustige momenten en plekken waar ik het meest van deze stad kan genieten.. vooral ’s ochtends in de spits merk je hoe veel mensen nou eigenlijk in deze stad wonen (zo’n 8/9 miljoen??) en op zaterdag merk je heel goed in Notting Hill hoeveel toeristen er wel niet zijn!! Maar goed.. eerst de Tube in de ochtendspits… quite the experience! Ik moet dus van Notting Hill Gate naar Bond Street.. het zijn maar 3 haltes, maar hoe ongelofelijk blij ben ik toch elke keer weer als ik uit kan stappen. Ik stap nu ook regelmatig een halte eerder uit als ik genoeg tijd heb, zodat ik een stukje kan lopen naar mijn werk. Maar goed, NHG is dus een druk station. Veel mensen stappen in en veel mensen stappen uit. Er zijn ook 3 belangrijke metrolijnen op deze halte wat nog meer mensen toevoegt aan de drukte. Ik loop rond 8.35 mijn kamertje uit naar de metro.. en de stroom mensen loop ik ‘rustig’ naar mn metro. Ik heb mezelf voorgenomen om in de metro vooral NIET met al die andere mensen mee naar beneden te sprinten over die roltrappen.. dat vind ik zo eng! Maar goed.. zo af en toe maak ik toch die stappen al, terwijl ik t liever niet doe, maar je wordt praktisch meegesleurd door al die mensen en al die haast, dat je gewoon voor gek staat als je rustig op dat ding naar beneden gaat! Ik moet in totaal 3 roltrappen af en ik ben er al achter dat het me ong 3 minuutjes kost om op het platform te komen. In de hal van het metrostation hangen borden waarop je kan zien hoelang het duurt tot de volgende metro komt.. dus meestal kijk ik even en zie ik of ik toch iets sneller moet lopen, of dat ik rustig aan kan doen.. want stel je voor dat je 2 minuten op de volgende tube moet wachten… dat is veels te lang!=P op het platform heb ik al helemaal mn eigen plekje gevonden voor de metro… zodat ik perfect de metro uit kan springen en meteen bij de uitgang ben.. best bizar hoe snel je je eigen weg zoekt en vindt.. binnen 2 dagen ofzo had ik door wat de beste plek was… dan komt de metro dus aangereden en dan begint het… al die mensen van het platform moeten dat treintje in, en er moeten ook een paar mensen uit! In andere woorden: niks anders dan drama kan vormen! Je moet wel weten waar je moet gaan staan, en vooral: waar niet! Doordat die deuren openen en sluiten en mensen zich nog meer naar binnen moeten wurmen, zijn sommige plekken beter dan andere… maar goed.. mensen moeten de tube in.. zo’n vies, stinkend, veels te warme metrowagon waar iedereen die er al in staat al oververhit en bezweet is, en een nog grotere massa probeert zich er nog in te wurmen.. geen ander woord voor dan ranzig vies en krap! Dan sluiten die deuren, wat vaak een keer of 3 niet wil lukken omdat een of ander persoon weer klem zit tussen die deuren, want die wil heel graag mee, ook al past het totaal niet meer in die wagon, maar goed.. uiteindelijk gaan de deuren dicht. Dan moet iedereen ergens een stang vol bacteriën vastgrijpen om je vast te kunnen houden zodat je niet omvalt zodra die metro gaat rijden.. in andere woorden.. oksels van alle kanten in je gezicht en zelf heb je ook moeite om die ranzige stang vast te houden omdat je van alle kanten ingesloten ben.. een van de mensen naast je lukt het weer niet om iets vast te grijpen, met als gevolg dat die uiteraard EN op je tenen gaat staan, EN over je heen valt. (mensen zeggen wel altijd sorry en excuse me als dat gebeurd, dus is weer een meevallertje).. Dan begint de metro dus te rijden.. hopelijk in 1x, maar het gebeurt ook regelmatig dat dat ding schokkerig op gang komt, met als gevolg dat iedereen weer over elkaar heen valt. Het is wel prachtig om te zien hoe al die lichamen (voor zover ze vrij kunnen bewegen) meegaan met het ritme van de trein.. in andere woorden: start de trein met rijden, hangt iedereen naar voren, en remt de trein af, gaat iedereen naar achteren hangen.. geniaal! Aar goed.. ik moet dus 3 haltes met de metro, het hangt er altijd een beetje vanaf hoe vol de metro gaat bij Notting Hill Gate (lees: vol of overvol) of er nog andere mensen bij proberen in te stappen. Na tien minuten in de bewegende sauna te hebben gestaan mag ik dan eindelijk uitstappen. Geluk is dat meestal de halve metro uitstapt bij Bond Street! Dan valt iedereen praktisch die metrowagon uit, en sprint iedereen overal de trappen op. Ik heb inmiddels een goede afsnijdroute gevonden op Bond Street, wat dus betekent dat ik tegen het verkeer inloop, in voor in de rij er tussen kan gaan staan richting de roltrap die alle mensen weer terug naar de zuurstof brengt! Dus, ik stap rustig de roltrap op, wordt onderweg naar boven minstens drie keer geslagen door een handtas van iemand die naar boven sprint, en kom vervolgens aan bij de uitcheck dingetjes… dit is dan het volgende hoogtepuntje van de metroreis.. het uitchecken! Mensen beginnen ver voor de poortjes al ‘voor te sorteren’ , mensen proberen dus de beste rij uit te kiezen om zo snel mogelijk buiten te zijn.. meestal staat er toch al minstens 6 man per poortje in de rij.. iedereeen loopt in het zelfde tempo en met oogkleppen op rond, en niemand kijkt dus naar wat er voor zich gebeurd, wat soms dus kan leiden tot een zeer komisch momentje! Soms gebeurt het namelijk dat zo’n poortje niet wil openen, en dat er ‘seek assistance’ verschijnt op dat schermpje.. mensen rekenen daar ’s ochtends dus niet op, met als gevolg dat de zes mensen die in die rij wachten dus gewoon doorlopen, wat dan dus weer leidt tot een zeer komische kettingbotsing van mensen voor het poortje! (als ik er zo over nadenk is het toch wel sneu dat zo’n situatie een lichtpunt van mijn dag is )=P Maar goed, uitchecken, meteen linksaf slaan, de trap oplopen en ik sta midden op Oxford Street. Gelukkig is het in de ochtend nog lekker rustig en lopen er alleen maar zakenmensen met je mee uit. Dan loopt iedereen dus nog lekker door. Vijftig/honderd meter rechtsaf lopen, en ik sta voor de deur van mijn werk.. helemaal top dus! Dus zojuist heb ik zo’n 20m van mijn dagelijkse leventje beschreven dat ik 5 keer per week mag doen… hooray!=P

Maar rondom het werken doe ik gelukkig ook veel andere dingen om me tijd vol te maken! Zo heb ik al 3 weekenden gezellig visite gehad, en ben ik ook al op uitstapjes naar Bath, Stonehenge en Cambridge geweest. Het weekend van Cambridge zijn Bas en ik met Marlies mee geweest naar haar gastouders waar zijn 2,5/3,5 jaar geleden als au pair werkte. Die mensen waren ontzettend aardig en ook nogal rijk, haha! Zo werden we bij het station opgehaald door een Porsche, en heb ik dus voor het eerst (en waarschijnlijk ook het laatst) voorin een rijdende Porsche gezeten… waan-zin-nig! We hebben ’s avonds gezellig een oud-hollands spelletje gespeeld ( Het Betoverde Doolhof) waardoor het meteen erg gezellig was met de familie, en op zaterdag hebben we een uitje naar Cambridge gemaakt. Die universiteiten zijn echt ongelofelijk daar! Toen ik dat zag wilde ik ook wel weer naar de universiteit, haha! Geweldig, die oude gebouwen met klassieke dorm rooms en Harry Potter eetzalen geven wel een waanzinnig sfeertje aan zo’n school. ’s Avonds heeft Marlies ons het ‘uitgaansleven’ van Saffron Walden laten zien.. was erg gezellig! Met een mede ex-au pair van Marlies en haar vriend een paar pubs afgestruind, waarna Marlies, Bas en ik ’s nachts in de jacuzzi in de achtertuin van onze gastfamilie zijn geëindigd… super vet! Op zondag moesten we (helaas) weer terug naar Londen, maar niet voordat we nog op z’n Brits gepicknickt hadden bij een groot landgoed in de buurt! Maar goed, na een heerlijke wandeling, en nog even kennis maken met de paarden van de familie, was het toch echt tijd om terug te keren naar het hectische leven in Londen. Na aankomst in de tube werden we meteen welkom geheten door een ranzige vent die midden in de tube heerlijk zijn pornoblaadje zat te lezen.. wat ontzettend ranzig was dat! Maar tegelijk ook wel heel grappig hoe al die Britten reageerden, want die waren er echt heeeeel erg door beledigd! Sommige zijn echt opgestaan van hun plek, om op een andere plek in de metro te gaan staan… dus ookal was het ontzettend smerig, stiekem konden we er wel om lachen, haha!

Op de maandag na dat weekend ben ik dus naar Stonehenge en Bath geweest… ik ging vanuit mijn werk een dagje meelopen met een reisleider en de groep, om te kunnen zien hoe het er allemaal nou eigenlijk aan toe gaat als reisleider.. was erg leuk en gezellig! Een van mijn andere collega’s op kantoor ging ook me, dus we hebben samen een beetje de dag doorgebracht en dingen gezien. Als eerste gingen we naar Stonehenge.. ik ben blij dat ik daar met mijn werk heen ben geweest, want zelf zou ik er nooit naartoe zijn gegaan. Alle wisselende meningen over Stonehenge begrijp ik ook wel. Ik zie zeer zeker de historische waarde van de plek in, maar uiteindelijk is het een hoopje stenen waar je met een straal van minstens 20 meter omheen moet lopen. Uiteindelijk is het wel heel interessant om de geschiedenis erover te horen, en om je te bedenken wat het nou eigenijk allemaal is, maar ik denk dat als je de piramides al gezien hebt, Stonehenge in verhouding toch iets minder indrukwekkend is.

Vervolgens gingen we door naar Bath, een plaatsje in het westen van Engeland, vlakbij de grens van Wales. Onderweg van Stonehenge naar Bath kwamen we langs een scharrel-varken-boerderij.. wat een grap was dat zeg! Jammer genoeg had ik geen tijd om er een foto van te maken, want het was een erg leuk gezicht! Bath was een erg leuke plaats.. het leek totaal niet op Engeland en typisch Britse plaatsjes, maar het was daardoor juist nog leuker als je het aan mij vraagt! Langs een van de huizen van Jane Austen gereden met de bus, en langs een van de huizen van Nicolas Cage, en daarna zijn we uitgestapt vlakbij de Romeinse baden die er nog zijn in de stad. Ik verbaasde me erover hoe goed de baden bewaard waren gebleven, en mijn liefde voor de klassieke oudheid kwam weer even naar de oppervlakte! Heb er een tijdje rondgelopen en erna zijn we een stuk door de stad gaan lopen. Voor ik het doorhad was het dus ook alweer tijd om terug te keren naar Londen… zo dus een paar hele leuke uitstapjes gehad in een paar dagen!

Inmiddels is er ook al een stapeltje bezoek langs geweest! Zo zijn mijn ouders, Puck, Eva (zus van Puck), Marcel, Miriam, Mirelle en Eline allemaal al in Londen geweest! Erg gezellig allemaal, en heb veel leuke plekken van Londen kunnen laten zien aan iedereen, die mensen normaal niet zouden zien als je hier heenkomt voor een paar dagen. Zo heb ik bijvoorbeeld vanuit mijn werk mee kunnen doen met een Street Art en Graffiti tour, die wel heel erg leuk was! En heb ik ook weer 2 musicals van mijn lijstje af kunnen strepen: de Wizard of Oz en Sweeney Todd! Allebei erg leuk en goed! Ik was vooral heel erg benieuwd naar Sweeney Todd, omdat die pas een maand ofzo draait in Londen, en het een heel goede cast heeft! Zo heb ik nu mijn eerste Harry Potter actrice in het echt mogen zien acteren, haha! Totally awesome! =P (snap je hem Bas??;-)) Verder heb ik heerlijk een middagje op een kleedje in Greenwich park gezeten, en heb ik een paar dagen heerlijk de toerist uit kunnen hangen in eigen stad EN woonwijk! Mirelle en ik hebben afgelopen maandag de plekjes uit de film Notting Hill opgezocht… echt dramatisch.. kom je er dan achter dat je al een paar keer langs bepaalde plekken uit de film ben gelopen zonder het door te hebben! En… de blauwe deur is weer blauw! En Mirelle en ik hebben allebei als 2 mafkezen in het woops-a-daisy hek uit de fim gehangen… zeer komisch!

Maar goed.. dit was dus mijn update voor nu (mag wel weer genoeg zijn ;-)) En mijn voornemen blijft echt om toch sneller te gaan uploaden hoor! Maar goed.. wederom geen beloftes want je ziet wat er dit keer is gebeurd!

Groetjes uit het geweldige en zonnige Londen!!

Xx Wendy

• 30 Maart 2012 - 08:49

Evert Jan:

Superleuk Wendy! Vooral je metro-verhalen ghehe! Vind je het goed als ik mijn koffertje vanavond al inpak?;) xx

• 30 Maart 2012 - 09:06

Esther:

Zo leuk om te lezen hoe die gekke Engelsen totaal anders zijn dan die gekke Spanjaarden. Niets boven de nuchtere Nederlanders. Geniet er nog van, we mailen! xxx

• 30 Maart 2012 - 10:54

Denise:

Super leuk je verhaal! Geniet van je tijd daar, voor je het weet zitten we alweer op de helft en begint het aftellen :)

• 30 Maart 2012 - 11:49

Ja ik snap hem :) haha leuk verhaal!

• 30 Maart 2012 - 20:18

Marianne:

Haha je beschrijft je metro ritueel wel heel goed. Heb nu een goede voorstelling van hoe je daar je dag begint ;) De tijd gaat heel snel, dus voor je het weet sta je 12 mei al op Zweedse bodem! Heb er in elk geval veel zin in! :) xx